زینک می تواند کلید اصلی درمان های جدید دیابت باشد

اول مارس 2021- محققان دانشگاه سنت اندروز می گویند درک بیشتر از نحوه هندلینگ زینک(روی) در بدن ما می تواند منجر به بهبود روش های درمانی برای افراد دیابتی شود.

این تیم از دانشمندان، با حمایت مالی بنیاد قلب انگلیس(BHF) ، علل لخته شدن بالقوه خطرناک خون و اینکه چرا این موارد بیشتر در افراد دیابتی رخ می دهد، را بررسی می کنند.

دیابت یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی و گردش خون است. حدود 300 هزار بزرگسال در اسکاتلند مبتلا به دیابت تشخیص داده شده اند و تخمین زده می شود که هزاران نفر دیگر با دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده، زندگی می کنند. به دلیل صدمه ای که قند خون بالا به رگهای خونی وارد می کند، افراد دیابتی تا سه برابر بیشتر در معرض بیماری هایی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و زوال عقل عروقی هستند.

محققان به سرپرستی دکتر آلن استوارت از دانشکده پزشکی دانشگاه سنت اندروز، به بررسی نقش زینک در این فرآیندها پرداخته اند. "زینک یا روی" یک ماده مغذی ضروری است که در عملکردهای بسیاری در بدن شرکت دارد. یکی از عملکردهای آن کمک به لخته شدن خون پس از آسیب است.

با این حال، در برخی از افراد با بیماری های زمینه ای، مانند دیابت نوع 2 یا چاقی، لخته شدن ممکن است بیشتر رخ دهد، آن هم در زمانیکه به آن نیازی نیست، همین امر باعث آسیب به رگ های خونی و بروز بیماری های جدی سلامت مانند سکته مغزی و ترومبوز (DVT) می شود.

این تحقیق که درژورنال Chemical Science منتشر شده است، نشان داد که حمل و نقل زینک در خون به دلیل افزایش سطح اسیدهای چرب در مبتلایان به دیابت نوع 2 ، به خطر می افتد. این اسیدهای چرب مانع از حمل و نقل زینک به روش طبیعی می شوند و باعث می شوند زینک با پروتئین های فعال کننده ی لخته ارتباط برقرار کند و باعث ایجاد لخته های خون بالقوه خطرناک شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما محققان معتقدند که مطالعه آنها مسیر جدیدی که می تواند سبب بروز مشکلات عروقی در افراد خاصی شود، را آشکار کرده است.

دکتر استوارت محقق اصلی و مدرس ارشد، گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که با تغییر در نحوه ی حمل و نقل زینک، افزایش سطح اسیدهای چرب در گردش خون می تواند به تشکیل لخته های خون ناخواسته و بالقوه خطرناک کمک کند.در نهایت، ما امیدواریم که این یافته ها به توسعه استراتژی های درمانی جدید برای کاهش خطر بیماریهای عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین سایر بیماری های مرتبط با سطح بالای اسیدهای چرب پلاسما، کمک کند.

بنیاد قلب انگلیس، بزرگترین سرمایه گذار مستقل تحقیقات در زمینه بیماریهای قلب و گردش خون در انگلستان است و این پروژه یکی از هزاران پروژه ای است که توسطاین بنیادبرای کمک به نجات و بهبود زندگی افراد، حمایت مالی می شود.

جیمز جاپلینگ، رئیس BHF اسکاتلند، گفت: دیابت یک عامل مهم خطر برای حملات قلبی و مغزی است، شرایطی که می تواند کیفیت زندگی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.به این ترتیب، بسیار مهم است که ما در مورد آن و نحوه درمان آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. پروژه های تحقیقاتی مانند این پروژه در سنت اندروز به ما کمک می کند تا افراد در معرض خطر خاص را شناسایی کنیم و درمانهای بهتری را کشف کنیم، و در نهایت راه های جدیدی برای نجات و بهبود زندگی این افراد پیدا کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-03-zinc-key-diabetes-treatments.html